לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

כולם רואים פיל אבל לא מדברים עליו



פיתוח קול מבריח פילים מהחדר

רואים את הפיל אבל אף אחד לא מדבר עליו

פיתוח קול כמו פיתוחו של כל דבר, עוסק ביצירת היש מהאין, היש יותר מהיש פחות. שיפור ביצוע, שיכלול יכולות, ניקוי שכבות `אבק` הנדבקות למשהו שהיה פעם טבעי והפך בלתי נגיש ואטום. זאת מלאכה עדינה של גילוי וליטוש שנעשית כשהמנחה עסוקה בהקשבה למה שכבר קיים ולמה שעוד אפשרי. הקול מגלה את מה שהאדם למד להסתיר ובשילובי הפואטיקה והמוזיקה ובתשומת לב אליהם, הוא נחשף ומתבהר.

והנה מופיע הפיל הלבן, זה שאף אחד לא מדבר עליו למרות שאי אפשר להתעלם מנוכחותו הכבדה ומהמקום שהוא תופס בחדר. המתלמד נכנס ומיד מגיח פיל פילון (הם קטנים כשהתלמידים קטנים ומתרחבים עם השנים) וכך הוא רובץ לו באמצע החדר.

תארו לכם פיל קטן יושב בסלון ביתכם, לא בטוח שיישאר מקום למשהו נוסף מלבדו (לא ברור איך הוא נכנס דרך הדלת אבל במטפורות הוא תמיד נכנס). החדק שלו מיתמר ומחצרץ מנגינות מסוג אחר, כאלו שצורמות, כאלו שמכריחות אותנו להקשיב להן ולא לקול האותנטי הבוקע מהמתלמד.

הפיל הזה וכמוהו פילים אחרים, הם אלו שאני מכנה בשם `מעכבי ההתפתחות`- אלו שנמצאים שם, שרואים ושומעים אותם אבל לא מדברים עליהם. אלו שבכוחם הערטילאי עלולים בכל רגע להחזיר אותנו לנקודת המוצא ולא לאפשר לנו לקפוץ צעד משמעותי קדימה בהתפתחות כזאת או אחרת.

הפיל המטפורי הזה מופיע ונוכח מאד ביחסים אישיים (הוא מגיע בד"כ בחגים ויושב בין האנשים במפגשים משפחתיים) ובטח שיש לו מקום משלו במרחב שבין מורה ותלמיד. אחד הפילים הידועים והלא מדוברים הוא הפחד : פחד קהל, פחד לטעות, פחד להישמע מטומטם או חסר כישרון, פחד שלא להיראות במיטבך, פחד להביע את מה שהיה סגור היטב פנימה במשך שנים והגדול מכולם ? פחד הזיוף. ומה לפיל הגדול הזה ולפיתוח קול?

ובכן, הקול האנושי עובר דרך שער, שער שאותו יוצרים מיתרי הקול, הטוב היחידי שאמור לעבור דרכם הוא אוויר. האוויר מגיע מתוככי הגוף, עולה במעלה הקנה ונדחף ע"י הסרעפת ושרירים אחרים לכוון מיתרי הקול. אלו נפתחים ונסגרים. רוטטים וברטט הזה יוצרים גלי קול. זהו הקול שלנו בראשוניותו. הוא יוצא בדיבור, בלחישה, בשירה, בצעקה, בפליאה, באנקה, באנחה, בבכי ובצחוק.

השער הזה שמיקומו במרכז הגרון שלנו שומר ומגן עלינו מכניסה של חומרים זרים ומזיקים לגופנו ? פחד קיומי שמושרש וטבוע בנו. לשער הזה יש תפקיד חשוב בויסות האוויר ומעבר להיותו מחסום ששומר על האדם, הוא גם זה שחוסם ביטוי עצמי ובולם את חופש הדיבור שלו, שלא לדבר על החופש לשיר דרכו.
השער הזה איבד את תפקידו הטבעי והפך לעמדת שמירה משוריינת על נפשנו העדינה. רוב הזמן הוא במצב של דריכות יתר. כשאתה מוותר על תורך להגיד משהו, כשאת בוחרת לא להגיב ולבלוע, כשאתה מעדיף לא לספר על כישלונותייך פן תאבד את שמך הטוב, כשאת חוששת שאת לא מספיק יפה, רזה, מצליחה, כשיש בך סוד שאין סיכוי שתספרי לאיש. וכשהשער הזה סגור, אין יוצא ואין בא. וכשאין זרימת אוויר חופשית נדחקים דפנות הגרון, גורמים לגרון להתכווץ ולקול להשתנק ולהיעלם.

מלאכת פיתוח הקול מאפשרת לשער הזה להיפתח ולהזרים אוויר לעבר מיתרי הקול, להרטיטם וליצור דרכם צלילים מדהימים, לפתוח את חללי התהודה ולהרחיב את הגרון, את חלל החזה והפנים ואיתו את הלב למשך זמן מה. חווית ההרחבה נשארת חקוקה בגוף, בשרירי הגרון, בחזה ובעיקר זכורה כחום שמתפשט בגוף ומעיר אותו בתשוקה להיפתח שוב.

אולי לא ידובר בפיל ולא יוזכרו הפחדים בשמם אבל השירה תדבר במקומם, תפתח את השערים החסומים ותזכה את האדם בשעה אחת של חסד בכל שבוע.

במקום שהתדרים משדרים אמפתיה, אהבה, ובטחון, נפתחים השערים והפילים זזים ונעלמים מהחדר, החום מגיח מכל עבר, הקול זורם מבלי עכבות. הפחד נמוג והאדם שר את עצמו לדעת.

המאמר פורסם גם כאן »

רותי חלבני פיתוח קול ליחידים ולקבוצות, ייעוץ קולי לאנשים שהקול חשוב להם.

כל המאמרים של רותי חלבני - אמנית קול:

הדברים שלא מספרים לכם על פיתוח קול

הדברים שלא מספרים לכם על

פיתוח קול זה פיתוח הקול לא? ברור, אבל מה אם אגיד לכם שזאת דרך לאהוב את עצמנו קצת יותר ואת מי שאיתנו, תאמינו לי?» מאת רותי חלבני

בואי תשירי לנו סולו - הזמנה לקבוצת שירה

בואי תשירי לנו סולו - הז

אם שירה מצליחה לפרוט על מיתרי לבך,
 מעניקה לך כנפיים, חירות ושמחה,
 אם את שרה סתם כך, בשביל הנשמה,
 אז תני לי לומר לך משהו מעומק לבי, אני פשוט מעריצה שלך!» מאת רותי חלבני

למה נשבר לי הקול?

למה נשבר לי הקול?

לכל אדם יש מבנה פנימי של חללי תהודה שמבדיל את קולו מהאחר ונותן לו צבע קולי מיוחד משלו. כשהקול נשבר הוא מתנתק מאותו צבע ייחודי ומותיר את האדם באזור לא בטוח.» מאת רותי חלבני

למה נשבר לי הקול?

למה נשבר לי הקול?

» מאת רותי חלבני

לדעת את הקול לדעת את עצמי

לדעת את הקול לדעת את עצמ

איך שרים מול קהל?» מאת רותי חלבני

לדעת את הקול לדעת את עצמי

לדעת את הקול לדעת את עצמי

» מאת רותי חלבני

טיפים למורים - 5 דברים שלא כדאי לעשות בסטודיו לפיתוח קול

טיפים למורים - 5 דברים ש

הסטודיו שלכם לא מלא במיוחד, השעורים לא עוברים לכם בכייף כל כך, תלמידים מאחרים או מבטלים שעורים - האם יכול להיות שזה משהו שאתם עושים בסטודיו ואתם לא מודעים לכך?» מאת רותי חלבני

האלתור של החיים שלכם

האלתור של החיים שלכם

אלתור מוזיקלי ? כדרך חיים. מי אמר שאלתור הוא רק לג`אזיסטים מקצועיים?» מאת רותי חלבני

האלתור של החיים שלכם

האלתור של החיים שלכם

» מאת רותי חלבני

שבעה עקרונות לצאת מכלא החובבנות

שבעה עקרונות לצאת מכלא ה

שבעה עקרונות שיהפכו 90% כישרון והתמדה ו 10% מזל ל100% הצלחה.לימודי מוזיקה מתחילים כתחביב ויכולים להפוך למקצוע.» מאת רותי חלבני

ג`אז ואופרה באותו גלגול

ג`אז ואופרה באותו גלגול

מי אמר שצריך לשיר רק בסגנון מוזיקלי אחד ולהתמקצע רק בו? המאמר הזה מסביר שאפשר גם אחרת.» מאת רותי חלבני

ג`אז ואופרה באותו גלגול

ג`אז ואופרה באותו גלגול

» מאת רותי חלבני

מי זה בא אליי היום לשעור?

מי זה בא אליי היום לשעור

איך נוצר מרחב בטוח ופתוח לשירה? תהליכי למידת פיתוח קול.» מאת רותי חלבני

מי זה בא אליי היום לשעור?

מי זה בא אליי היום לשעור?

» מאת רותי חלבני

איך זה שלא שומעים אותי גם כשקולי חזק יותר מכולם?

איך זה שלא שומעים אותי ג

אנחנו לא שרים כדי לשרוד, אנחנו שורדים כדי להיות מסוגלים לשיר ולהינות מאמצעי החיזור הכי פשוטים וראשונים שהטבע העניק לנו.» מאת רותי חלבני

הקליינט הלא רציונלי

הקליינט הלא רציונלי

פתאום קמה אשה בבוקר סגרירי ורוצה לשיר, וזה לא ברור לה למה וזה לא כמו לרצות לרזות, לאכול בריא, להתעמל, לבלות יותר, לפגוש חברים או לקרוא ספר ולצפות בסרט. הרצון לשיר שייך לסיפור מיוחד ואחר.» מאת רותי חלבני

הקליינט הלא רציונלי

הקליינט הלא רציונלי

» מאת רותי חלבני

מה מניע אנשים לשיר?

מה מניע אנשים לשיר?

בראיון לרדיו ענה מרואיין, זמר אופרה מפורסם, לשאלה ?מה מניע אותך לשיר? בזו הלשון: ?אם לא הייתי זמר הייתי בוודאי הופך לאדם מסוכן?.» מאת רותי חלבני

מה מניע אנשים לשיר?

מה מניע אנשים לשיר?

» מאת רותי חלבני

כל הפעילויות של רותי חלבני - אמנית קול:

פיתוח קול אישי וקבוצתי

כתת אמן לחובבי שירה

הזדמנות ללמוד פיתוח קול ואת עצמך דרך מפגשי שירה או בשעורים פרטיים או בקבוצות שירה» עם רותי חלבני

כל השבוע-שני
פיתוח קול אישי וקבוצתי

כתת אמן לחובבי שירה

עם: רותי חלבני

מתי: כל השבוע-שני

קבוצת שירה ימי שני בערב

קבוצת שירה לנשים ולגברים

מסוקרנת לדעת איך שירה בקבוצה יכולה להיות מקור השראה להתפתחות באפיקים אחרים בחייך? אין לך רקע מוזיקלי מקצועי ואת לא נוהגת לשיר מחוץ לאמבטיה אבל מוכנה להתנסות במשהו חדש ומפתיע? קבוצת בוקר וערב» עם רותי חלבני

ראשון
קבוצת שירה ימי שני בערב

קבוצת שירה לנשים ולגברים

עם: רותי חלבני

מתי: ראשון

לשיר בקבוצה בימי ראשון ושני בבוקר

לדעת לשיר, לדעת הקול

מפגש בין שעתיים בקבוצה קטנה ואינטימיתהמשלב בין שירה יחידנית לשירה קבוצתיתהתנאים האידאליים לכל מי שאוהבת לשיר ורוצה קצת לעשות משהו עם השירה שעוד לא עשתה» עם רותי חלבני

שני
לשיר בקבוצה בימי ראשון ושני בבוקר

לדעת לשיר, לדעת הקול

עם: רותי חלבני

מתי: שני

שיתוף חברים
עם : רותי חלבני