זרם חדש בקרקס, אשר מתפשט בשלושת העשורים האחרונים, משביח את הקרקס באלמנטים אומנותיים מתחומים שונים ומושך אליו אומנים רב תחומיים.
לקרקס המסורתי התוודענו כאשר הגיעה שיירת הקרוואנים לעיר והקימה את האוהל הענק הקסום, בו זירה גדולה להצגות, הופעות סוסי-פוני, כלבים ופילים, אקרובטים וליצנים.
זרם חדש בקרקס, אשר מתפשט בשלושת העשורים האחרונים, משביח את הקרקס באלמנטים אומנותיים מתחומים שונים כתאטרון, תנועה ומחול, ומושך אליו אומנים רב תחומיים.
הקירקס אינו עוד היפודרום בו מתגוששים גלדיאטורים שריריים לחיים ולמוות, לקול תרועות קהל יווני משועשע. הקרקס של ימינו ראשיתו בשלהי המאה השמונה עשרה. פיליפ אסטלי, מחיה הקרקס, היה איש צבא בדימוס אשר הצטיין באילוף סוסים. הוא הופיע בפעלולי סוסים בערב ובבוקר לימד אומנות זו. מצרכי הופעתו נגזר מבנה הקרקס - מסלול מעגלי (קרקס - מעגל בלטינית). להעשרת הופעתו המוצלחת שיבץ בה אקרובטים, הולכים על חבל, להטוטנים ורקדנים, וכן שאל מהתאטרון האליזבתני את דמות הליצן. הדי הצלחתו הנביטו קרקסים בצרפת, גרמניה וארצות-הברית.
בקרקסים היום קיימים דגשים שונים. כך למשל לקרקס הסיני יכולות טכניות גבוהות, ואילו הקרקס בארה"ב נותן את הדגש בבידור, בתפאורה, בתלבושות מפוארות ובמוסיקה.
בשלושים השנים האחרונות ישנה מגמה חדשה בעולם הקרקס: תמהיל אומנויות הבמה. "הקרקס המודרני" הינו עירוב משובח של יכולות ליצנות, אקרובטיקה, משחק, חבל, תנועה, טרפז, תאטרון וטרמפולינה. החיות כמעט נעלמו מהזירה. מופע הקרקס הוא לא עוד מופע אומנים בתחומם הבנוי קטעים קטעים, אשר אין קשר רעיוני בניהם, אלא מופע מובנה בעל רצף רעיוני, משמעות ואמירה. אך האצילות מחייבת: אומן הקרקס המודרני נדרש להכשרה הבנה ושליטה בצבר רב של אלמנטים אומנותיים מתחומים שונים.
עמל ושכר בצידו - לימוד אומנויות הקירקס דורש ונותן. מקצועות הקרקס מפתחים את ההקשבה העצמית וההדדית (אקרובלאנס, תנועה), יציבות, קואורדינציה (ג`אגלינג), גמישות, כוח, וריכוז (חבל וטרפז). לומדים להכיר את יכולות הגוף והנפש שמסתבר כי הן הרבה מעבר למה שנראה.
המאמר פורסם גם כאן »