לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

הבריאות שבמחלה והמחלה שבבריאות*

אור וצל, ים ויבשה, שוודיה - מיכל ורטהיימר-שמעוני - דרך גוף
אור וצל, ים ויבשה, שוודיה - מיכל ורטהיימר-שמעוני - דרך גוף


הבריאות שבמחלה והמחלה שבבריאות הם דרך נוספת להתבונן במושגי הבריאות והחולי שלנו, דרך הפריזמה המיוחדת של פסיכולוגיה תהליכית.

בשנות ה- 70 עבד ולמד בשוויץ ארנולד מינדל, במקור פיזיקאי מארה"ב. הוא בא לשם כדי להמשיך את לימודי הפיזיקה שלו ומצא את עצמו בהכשרה יונגיאנית במקום. מתוך העניין שלו בגוף ובתופעותיו, ובצירוף לעבודת החלומות היונגיאנית, יצר מינדל מושג חדש ? הגופחלום. מושג זה מתאר את הקשר העמוק והלא תמיד גלוי לעין בין תופעות הגוף, הסימפטומים והמחלות, לבין חלומות הלילה. הגופחלום והחלימה של הגוף הפכו להיות מושג מכונן של גישה טיפולית חדשה שפיתח מינדל, יחד עם קולגות ותלמידים, שהתמקדה במודעות לזרם התופעות והשינויים שמתרחשים בתוכנו כל הזמן. לחלק מהתופעות הללו אנחנו קוראים "מחלה" או "סימפטום", בעיקר אם זה מציק, מכאיב או מאיים עלינו באופן כלשהו.

בהמשך למה שלימד ק.ג.יונג, מינדל הגיע למסקנה שהגופחלום שלנו בעצם מכוון את הגדילה וההתפתחות שלנו לאורך כל חיינו באמצעות יצירת הפרעות בגופינו וסביבנו, כהזמנה בשבילנו לבדוק מה קורה איתנו. כלומר, שוב בהמשך ליונג, מינדל אמר משהו רדיקלי מאד לאנשים חולים וסובלים. הוא אמר להם שהמחלות והסימפטומים שלהם נמצאים שם למטרה מסויימת, והמטרה הזו היא להעיר אותנו לשינויים שהלא-מודע שלנו מנסה לכוון אותנו אליהם, במסגרת מה שיונג כינה תהליך האינדיבידואציה שלנו. כלומר, משהו בתוכנו מנסה לאורך כל חיינו לכוון אותנו לאט לאט להיות יותר ויותר אנחנו (אינדיבידואל), למצא מי אנחנו ולשם מה אנחנו כאן, ואיך אנחנו יכולים לבטא את כל זה. והמשהו הזה (הפנימיות שלנו, הלא-מודע, ה- self, היקום ? איך שתרצו לכנות זאת) חולם דרך הגוף באמצעות המחלות והסימפטומים שלנו (בין השאר), ומתבטא בדרך סימבולית וגופנית דרך חלומות הלילה שלנו.

המחלות והסימפטומים שלנו הם הבריאות שלנו משום שהם ביטויים מתוך הפנימיות שלנו של החלק העמוק ביותר בתוכנו שמנסה ל"גדל" אותנו, להרחיב את תודעתנו ולעשות אותנו לבני אדם טובים יותר, לעצמנו ולאחרים.

בכל סימפטום או מחלה שאנו חווים טמונה משמעות עבורנו, ואנחנו יכולים למצא את המשמעויות הללו אם נלמד להקשיב ולעבוד עם התופעות האלה שאנחנו קוראים להן מחלה וסימפטום, ונוטים לרצות לסלק.

הפרוייקט של פסיכולוגיה תהליכית הוא פיתוח שורה ארוכה של כלים שעוזרים לנו לעבוד עם התופעות שמפריעות לנו ומושכות את תשומת ליבנו, כדי להגיע למשמעות שטמונה בתוכן. כיום כוללת הגישה גם עבודה עם מערכות יחסים, משפחות, קבוצות וארגונים, כמו גם עם רמות שונות של תודעה כמו למשל התמכרויות או מצבי קומה ודמנציה שונים.

למשל: עבדתי לא מזמן עם מישהו שסבל מקוצר נשימה במשך כמה שבועות, אחרי ששנים לא חווה קוצר נשימה. כשהתמקדנו בחוויה הגופנית של קוצר הנשימה, והגברנו אותה תוך תשומת לב ממוקדת לכל הפרטים, עלה קונפליקט משפחתי ארוך וקשה שהאיש היה מעורב בו, ושבשל נסיבות משפחתיות עמד להחריף עוד יותר. הידיעה על איך המשפחה עתידה להגיב לדברים מסויימים "נטלה את נשימתו". בהמשך העבודה התעמת האיש עם חלק מבני המשפחה במשחק תפקידים, ויכול היה לבטא חלק ממחשבותיו ורצונותיו. בסוף העבודה דרכי הנשימה שלו היו מרווחות ופתוחות, ובהמשך השבוע סיפר לי שקוצר הנשימה לא שב.

בחיי היומיום של התרבות שלנו מקובל לראות במחלות "קלקול" או תקלה של הגוף, שצריך לתקן לסלק במהירות האפשרית. אין כל רע בתפיסה הזו, והרפואה שלנו מאפשרת לאנשים להמשיך לחיות בהרבה מצבים שהיו עד לא מזמן מביאים למותם. עם זאת, יש קושי בתפיסה המערבית-רפואית הזו כשהיא ממוקדת אך ורק בסילוק סימפטומים וריפוי מחלות.

קודם כל, זה לא תמיד מצליח. כלומר, הרבה פעמים סימפטומים חוזרים שוב ושוב, ולפעמים מחמירים עם הזמן. להרבה מצבים רפואיים אין פתרון, יש רק "תחזוקת סימפטומים" או מניעת כאב, או מניעת החמרה. ושנית, בהתמקדות בסילוק ובדיכוי של הסימפטומים והמחלות אנחנו בעצם מסלקים אל מחוץ למודעות שלנו את המסרים שהלא-מודע שלנו מנסה לשלוח לנו, את האפשרויות והפוטנציאל לגדילה והתפתחות שאנחנו חווים כהפרעה למהלך התקין של ענייני הגוף שלנו. וזו המחלה שבבריאות.

שנית, ההתמקדות החד-צדדית של התרבות והתקופה שלנו בשלמות, בתפקוד, במהירות, בכוח, בנעורים, ובבריאות מיצרת חברה חולה במובן זה שאין לנו טולראנס למחלה, לאיטיות, לכשל, ואין לנו סבלנות וגם לא כלים להקשיב למסרים שעולים מהם. בכך אנחנו נעשים חולים יותר, כלומר, יותר ויותר חד-צדדיים ומוטים, ופחות גמישים ומסוגלים להתמודד באמת עם מה שהחיים של כולנו מזמנים לנו, עם הסבל, המחלה והמוות שכולנו צפויים לעבור בחיינו.

ככל שנשכיל להביא יותר מודעות תהליכית לתהליכים הרפואיים שאנחנו עוברים, יש לנו סיכוי טוב יותר להבין באמת מה הגוף שלנו רוצה מאיתנו כשהוא "מתקלקל" דווקא עכשיו, ולמה הוא זקוק. אם נשכיל להפנים את המסרים והמשמעות ולהשתנות בהתאם, יש לנו סיכוי לחיות טוב יותר, ועם פחות תופעות גופניות מטרידות.


* כותרת המאמר היא יצירה של ד"ר פייר מורין, קולגה מארה"ב והיא שם ספרו האחרון.

המאמר פורסם גם כאן »

מיכל ורטהיימר-שמעוני מטפלת מומסמכת בפסיכולוגיה תהליכית, C.P.W. מוסמכת של תכנית ההכשרה בציריך, שוויץ, חלוצת השיטה בישראל וממקימי תכנית ההכשרה כאן.
20 שנות נסיון בעבודה פרטנית, זוגית וקבוצתית.

כל המאמרים של מיכל ורטהיימר-שמעוני:

"לעבוד עם הגוף החולם" של ארנולד מינדל יצא בעברית

"לעבוד עם הגוף החולם

לראשונה בעברית, ספר של מייסד ומפתח הפסיכולוגיה התהליכית ארנולד מינדל. ניתן לרכוש ישירות באתר. » מאת מיכל ורטהיימר-שמעוני

פסיכולוגיה תהליכית - תחום טיפולי חדש

פסיכולוגיה תהליכית - תחו

פסיכולוגיה תהליכית, או עבודת הגופחלום, כשמה המקורי, היא גישה טיפולית חדשה ומסקרנת בארץ. זוהי פסיכולוגית גוף-נפש רחבה והוליסטית שתומכת בשינויים בנפש, בגוף וביחסים.» מאת מיכל ורטהיימר-שמעוני

פסיכולוגיה תהליכית - תחום טיפולי חדש

פסיכולוגיה תהליכית - תחום טיפולי חדש

» מאת מיכל ורטהיימר-שמעוני

על מה חולם הגוף שלנו?

על מה חולם הגוף שלנו?

מה זה גופחלום? (רמז:הוא מורכב מהגוף ומחלומות הלילה) למה זה טוב? מה אפשר ללמוד ממנו ואיך עושים את זה?» מאת מיכל ורטהיימר-שמעוני

על מה חולם הגוף שלנו?

על מה חולם הגוף שלנו?

» מאת מיכל ורטהיימר-שמעוני

כל הפעילויות של מיכל ורטהיימר-שמעוני:

עבודה עם סימפטומים גופניים ומחלות

מסע עומק עם הגוף ומסריו

מפגשים פרטניים להבנה עמוקה של הסיבות והמסרים הטמונים בקשיי הגוף, באמצעות גישת הפסיכולוגיה התהליכית.» עם מיכל ורטהיימר-שמעוני

ראשון, שני, שלישי, רביעי, חמישי
עבודה עם סימפטומים גופניים ומחלות

מסע עומק עם הגוף ומסריו

עם: מיכל ורטהיימר-שמעוני

מתי: ראשון, שני, שלישי, רביעי, חמישי

חרדות? נסו פסיכולוגיה תהליכית

עבודה עם חרדות

במפגשים פרטניים אני משתמשת בכלים החדים והעמוקים של הפסיכולוגיה התהליכית להבנה של חרדות ומה הן רוצות מאיתנו. אם חרדות מעיקות עליכם - בואו לחקור למה הן שם ומה המסר שמצוי בתוכן.» עם מיכל ורטהיימר-שמעוני

ראשון, שני, שלישי, רביעי, חמישי
חרדות? נסו פסיכולוגיה תהליכית

עבודה עם חרדות

עם: מיכל ורטהיימר-שמעוני

מתי: ראשון, שני, שלישי, רביעי, חמישי

עבודה עם זוגיות ומערכות יחסים

זוגיות ויחסים - איך?

זוגיות? אי-אפשר איתה וקשה מאד בלעדיה. מה מחכה לנו בחיפוש האינסופי אחרי הזוגיות הנכונה, ולמה מערכות יחסים כל-כך מסובכות?» עם מיכל ורטהיימר-שמעוני

ראשון, שני, שלישי, רביעי, חמישי
עבודה עם זוגיות ומערכות יחסים

זוגיות ויחסים - איך?

עם: מיכל ורטהיימר-שמעוני

מתי: ראשון, שני, שלישי, רביעי, חמישי

שיתוף חברים
עם : מיכל ורטהיימר-שמעוני