' '
לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

כיצד אנחנו מתבוננים?

כיצד אנחנו מתבוננים? - סטודיו PLAY אילנית תדמור - דרך גוף
כיצד אנחנו מתבוננים? - סטודיו PLAY אילנית תדמור - דרך גוף


"אם אתה יכול להביט ראה, אם אתה יכול לראות התבונן" (ז`וזהסאראמאגו). העיניים מייצגות את היכולת שלנו לראות בבירור, עבר, הווה ועתיד.

"אם אתה יכול להביט ראה, אם אתה יכול לראות התבונן" (ז`וזהסאראמאגו).

העיניים מייצגות את היכולת שלנו לראות בבירור, עבר, הווה ועתיד.

עד כמה העיניים חושפות את הרגשות הפנימיים שלנו, על התשוקה והפחד שבנו? עד כמה הן מהוות "ראי לנפש"?

בגיל 16, כשהגעתי לשלב בו עושים רישיון נהיגה ויש לעבור בדיקת ראיה, עברתי חוויה ששינתה הרבה את תפיסתי את העולם. כשהרכבתי לראשונה משקפי ראיה, לא האמנתי עד כמה העולם שונה, הרבה יותר חד וברור ממה שהייתי רגילה אליו. הסתבר לי שכל חיי ראיתי את העולם בצורה מאוד רכה, מבלי שכלל ידעתי זאת.

איך אדם יודע האם מה שהוא רואה, זה באמת מה שהאחר רואה? האם אנחנו באמת רואים את המציאות או שאנחנו רואים את מה שאנחנו מדמיינים או רוצים או מלמדים אותנו לראות?

זו אמנות לדעת לראות את החיים?"העולם מלא בדברים מובנים מאליהם, שבני אדם פשוט אינם מבחינים בהם" (מארק האדון).

אנחנו חיים בתקופה שבה הליכה ברחוב מפוצצת אותנו בויזואליות: שלטים, פרסומות, טלוויזיות ענק בצמתים, הרבה תנועה של אנשים ומכוניות. לא פלא שאנחנו לא מסוגלים לראות הכל, אנחנו מוצפים במידע שברובו אין לנו כלל צורך, והכול מלווה בסאונד חזק.

חשוב לזכור שהראיה היא סוביקטיבית. כולנו יודעים שמרגע שחוקר שם לעצמו שאלת מחקר, הוא כבר תר בעיניו להוכחות לאישוש השאלה, בין אם ההוכחות קיימות או לא. בדומה לתקופה בה אנחנו לדוגמא בהריון, פתאום אנחנו רואים המון נשים בהריון סביבנו, כך גם כשאנחנו מחפשים לקנות רכב חדש. תשומת הלב משפיעה על מה נראה, ועל הדרך בה אנחנו נראה.

אבל לא רק תשומת הלב שלנו בכל תקופה בחיים תשנה את דרך הראיה שלנו. הראיה שלנו מושפעת רבות מפילטרים רבים ה"מונחים" על עינינו. פילטרים של תרבות, חינוך, דת, השקפות העולם שהעניקו לנו הורינו, מורינו, החברה שלנו ועוד. חשוב להכיר בעובדה זו ולהתחיל להסתכל מתוך ראיה אקטיבית, להתאמן על מה רואים כעת, מה הן העובדות, ולנסות לנקות כמה שאפשר את ה"רעשים", בפילטרים השונים, המתווספים לראיה.

למשל כשאני יושבת ומסתכלת על אנשים ברחוב, כמה אני רק רואה ומציינת לעצמי מה הם לובשים, ולא מיד מזדהה עם הטעם שלי או מה המעמד הכלכלי לפי הבגדים. במילים אחרות, כמה ניתן לראות ופשוט לראות, מבלי מיד ל"שפוט" את מה שאנחנו רואים, או לפחות להיות מודעים לתהליך שקורה ולזכור שזה דורש את תשומת הלב שלנו לא לקחת את הראיה כמובן מאליו. כפי שאמר פנצ`טנטרה: "דעה היא איבר הראיה האמיתי, לא העיניים".

הרי לכל אחד יש את נקודת הראות שלו על המציאות, ואי אפשר לדעת מה היא בדיוק, "דברים שרואים משם, לא רואים מכאן"(יענקל`ה רוטבליט).

הסרט היפני "רשומון", אותו ביים אקירה קוראסאווה, הוא דוגמא חזקה המבהירה את הנושא הזה. הסרט מבוסס על שני סיפורים מאת הסופר ריונוסקה המתאר פשע של אונס ורצח מבעד לעיניהם של ארבעה עדי ראיה: הנאשם ברצח, הנירצח שעולה באוב ומספר את סיפורו, הנאנסת שהיא אישתו של הנרצח, וחוטב עצים שצפה באירוע. הארבעה מספרים מזכרונם את פרטי הפשע. ארבע עדויות אשר סותרות זו את זו, והצופה אינו מסוגל לגלות את האמת: האם המוות היה תוצאה של דו קרב, רצח או התאבדות. המוות הוא נתון אוביקטיבי, אך תיאור הנסיבות יישאר תמיד סובייקטיבי ומשקף את הפרשנות של כל אחת מהדמויות. כשראיתי את הסרט בשנות ה 20 לחיי, הוא נגע בי כל כך לעומק באופן בו הוא חושף עד כמה כל אחד רואה את המציאות אחרת, את אותה מציאות עצמה. הרבה מעבודת האימפרוביזציה היא להתמקד בראיה כאן ועכשיו ?משוחררת מהעבר או מהעתיד. הניסיון לראות את מה שיש עכשיו דורשת עבודה, להיות נוכחים ברגע, להיות מודעים לכך שיש על עינינו הרבה פילטרים ולהסכים לא לדעת.

כמה אפשר לשכוח את מה שאנחנו יודעים, על עצמנו ועל האחר, להרפות מהדעות, מחוויות מהעבר, תפיסות העולם של אחרים ועוד? לשכוח את כל מה שאנחנו יודעים מהראש החושב, ולהתחיל להסתכל דרך עיניים שחוות את מה שיש כאן כרגע.

מה שתומך בריענון ההסתכלות, הוא להתבונן על הסביבה דרך התמקדות בפרטים קטנים, ולשנות את זווית הראיה, כמו למשל לרדת לשכב, ולהסתכל על הסלון שלכם מגובה הרצפה.

כשבני אביב היה קטן, ביליתי איתו שעות על הרצפה ואפילו ברחוב הייתי יורדת להיות בגובה שלו כדי לראות את העולם מגובה של ילד בן 3. שינוי הזווית יכול לתת הזדמנות להתמקד בפרטים קטנים שלרוב פשוט חומקים מעינינו.

כשאנחנו הולכים ברחוב, בעיקר רחוב מוכר, אנחנו פשוט עוברים ברחוב. אבל אם ניקח זמן לשבת על ספסל ולהסתכל, כמו שתייר יסתכל על הרחוב בפעם הראשונה שהוא מגיע לשכונה שלנו. מה נראה אז?הסתכלות על פרטים קטנים עוזרת לנו לשחרר, ולו במעט, את הפילטרים שעל עינינו.כאשר אנחנו עסוקים בלאסוף מידע כמו ילדים, בסקרנות, אנחנו פחות עסוקים בלתת פרשנות על מה שאנחנו חושבים שאנחנו רואים, ופשוט רואים.
חזרה לספסל, במקום להגיד שהבניינים ברחוב שלנו ישנים, אפשר לאסוף פרטים על הבניינים ורק אחר כך להסיק מהפרטים הרבים שהם התיישנו, באיזה צד של הבניין הצבע מתקלף, ומה צורת שער הברזל שבכניסה לבית. זו ראיה שאוספת ומסתכלת על פרטים רבים, במקום ראיה שופטת, עם דעה קדומה במבט כללי?את מה שכביכול נראה לעין.
ככל שנתעסק במה אנחנו רואים דרך איסוף פרטים, ולא בפרשנות של מה שאנחנו חושבים שאנחנו רואים, כך נראה את העולם אחרת.

אילנית תדמור / חן PLAY - צמיחה ויצירה בתנועה - מרכז ללימודי יצירה, אמנות המופע, אימפרוביזציה, קונטקט וטכניקה, בניהולה האמנותי של אילנית תדמור. מוזמנים להצטרף אלינו, להגשים חלום ופשוט לרקוד. לגלות את עצמך בתנועה..

כל המאמרים של סטודיו PLAY אילנית תדמור:

להיכנס לסטודיו פיתה ולצאת לחמנייה

להיכנס לסטודיו פיתה ולצא

אחר הצהריים הסתמסתי עם חבר טוב, שגם רוקד בסטודיו, ואז הוא שאל אותי: "את במצב `פיתה`? איך תלמדי?? » מאת אילנית תדמור / חן

להיכנס לסטודיו פיתה ולצאת לחמנייה

להיכנס לסטודיו פיתה ולצאת לחמנייה

» מאת אילנית תדמור / חן

חג פסח - ואיך הוא קשור לאימפרוביזציה?

חג פסח - ואיך הוא קשור ל

פסח זה זמן טוב לשאול שאלות. אם זה מההגדה, דרך עם מי נשב לארוחה, או שנבחר לא לשבת ביחד, ועד לדרך בה ניפגש עם המשפחה וחברים. זו האימפרוביזציה, אמנות שאילת השאלות.» מאת אילנית תדמור / חן

לרקוד עם כולם

לרקוד עם כולם

טכניקת הקונטקט אימפרוביזציה מכילה בתוכה מפגש שמאפשר לכולם להיות שווים. כולם יכולים לרקוד קונטקט, בכל גיל ובכל רמה פיזית.» מאת אילנית תדמור / חן

לרקוד עם כולם

לרקוד עם כולם

» מאת אילנית תדמור / חן

שתי שפות - תנועה אחת

שתי שפות - תנועה אחת

האפשרות להיפגש, יהודים וערבים, אנשים ואנשים, דרך אמנות האימפרוביזציה והקונטקט. קצת על המסע שלי ושל ראעבה מורקוס שותפתי, מסע של מפגש, של אמונה וגם של תקווה.» מאת אילנית תדמור

שתי שפות - תנועה אחת

שתי שפות - תנועה אחת

» מאת אילנית תדמור

על ריקוד ושיוויון - לרקוד עם כולם - קונטקט אימפרוביזציה

על ריקוד ושיוויון - לרקו

טכניקת הקונטקט אימפרוביזציה מציעה מפגש. מפגש של כל אחד עם עצמו, מפגש עם אנשים שונים.היא מציעה מרחב למפגש שפתוח לכולם.הזמנה פשוט להיפגש, דרך דואט כאן ועכשיו.» מאת אילנית תדמור

להסכים לקוד, להסכים להיות פגיע

להסכים לקוד, להסכים להיו

מה מאפשר לאנשים לעבור תהליך דרך הגוף? לעבור תהליך דרך הגוף שיאפשר להם גילוי של מקומות חדשים, בתנועה ובחיים בכלל.ולא, זה בכלל לא קשור למצב פיזי, גיל או נסיון.» מאת אילנית תדמור

הילינג דאנס - על ריקוד, ריפוי ושינוי

הילינג דאנס - על ריקוד,

ההילינג דאנס נוצר מתוך רצון לחבר, לבנות גשר בין מקומות של הרפייה לבין המירוץ המטורף של החיים.מה הגוף יכול ללמוד על מעברים, מה אנחנו יכולים ללמוד מזה על החיים.» מאת אילנית תדמור

עצירה ותנועה ככלים לצמיחה

עצירה ותנועה ככלים לצמיח

היכולת לעצור להקשיב היא זכות.מספיק שינוי קטן, כדי להוציא אתכם מההתנהלות המוכרת:ממקום אוטומטי למקום של נוכחות ערה.תשומת הלב לפרטים החדשים, היא המפתח לשינוי.» מאת אילנית תדמור

עצירה ותנועה ככלים לצמיחה

עצירה ותנועה ככלים לצמיחה

» מאת אילנית תדמור

מה זה אומר?

מה זה אומר?

התכנים שעולים מהגוף שונים לרוב מהסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו מהראש, שלרוב רק יוצרים מרחק נוסף בינינו ובין תחושת הגוף. לכן, ההצעה שלי היא לאפשר לתכנים לעלות ורק להיות איתם, להקשיב לגוף.» מאת אילנית תדמור

מה זה אומר?

מה זה אומר?

» מאת אילנית תדמור

לרקוד חופש - מסע של גוף ותנועה באי יווני

לרקוד חופש - מסע של גוף

לרקוד חופש מסע של מפגשים: שלי עם עצמי, עם הגוף שלי, עם הקארמה שלי, עם האנשים שבחיי. מסע שהתחיל באי פארוס עם ניסים אמון והמשיך בסטודיו בתל אביב עם אילנית תדמור. רוצים גם? זה לגמרי אפשרי!» מאת חן קס

אימפרוביזציה - בסטודיו ומחוצה לו

אימפרוביזציה - בסטודיו ו

אימפרוביזציה היא כלי המאפשר לכל אחד להתחבר אל הגוף שלו, אל היצירתיות הטמונה בו ולפתח דרכים מגוונות בתקשורת.» מאת אילנית תדמור

ריקוד מגע וריפוי - מה שהם ומה שביניהם

ריקוד מגע וריפוי - מה שה

לרקוד, להקשיב, לגוף, לנשימה, לפרטנר. לרקוד מתוך הקשבה, קשר שאינו מערב מילים, הסכמה, אפשרויות, מודעות, חמלה. תקשורת באמצעות שפת הגוף, לרקוד מתוך מקום שקט. כמה אושר..» מאת אילנית תדמור

להתאהב בלרקוד

להתאהב בלרקוד

הרגע בו הבנתי שאני יכולה פשוט לרקוד..» מאת אילנית תדמור

להתאהב בלרקוד

להתאהב בלרקוד

» מאת אילנית תדמור

הילינג דאנס - לרקוד, לחוות, להירפא

הילינג דאנס - לרקוד, לחו

ההילינג דאנס נועד לאפשר לגוף לחוות את התנועה ממקום משוחרר ופתוח, להיות קשוב, להיות בזרימה, ופשוט לרקוד.» מאת אילנית-תדמור

אנסמבל פליי

אנסמבל פליי

המאמר נכתב על ידי אילנית מנהלת האנסמבל, לקראת מופעם הראשון במסגרת מופעי PLAY 27 בסטודיו» מאת אילנית-תדמור

אנסמבל פליי

אנסמבל פליי

» מאת אילנית-תדמור

אילנית תדמור מספרת - קריסמס במוסקווה

אילנית תדמור מספרת - קרי

חברים יקרים, כפי שהינכם יודעים ב 30/12 יצאנו איליה, אביב ואני למסע של שבועיים במוסקווה שכלל סדנאות והנאה למרות שהיה מאוד קר, ורציתי לשתף אתכם בחוויות שלנו» מאת גילה אילנית-תדמור

אילנית תדמור מספרת - קריסמס במוסקווה

אילנית תדמור מספרת - קריסמס במוסקווה

» מאת גילה אילנית-תדמור

כל הפעילויות של סטודיו PLAY אילנית תדמור:

קורס אימפרוביזציה בתל אביב

שיעורי אימפרוביזציה

האימפרוביזציה מציעה דרך עבודה מאד אקולוגית, לרקוד עם מה שנוכח בי ברגע זה. היא מאפשרת ללמוד תכנים חדשים וגם דברים שאנחנו כבר יודעים, ובכל פעם מזווית מעט אחרת.» עם אילנית תדמור / חן / מיכל

שלישי
קורס אימפרוביזציה בתל אביב

שיעורי אימפרוביזציה

עם: אילנית תדמור / חן / מיכל

מתי: שלישי

שיתוף חברים
עם : אילנית תדמור / חן