כיצד זה קורה שיש אנשים אשר כבר בהכנסם לחדר העיניים מייד מופנות אליהם? מדוע כשאני צופה במחול המבט שלי נמשך ומתמקד דווקא ברקדנים מסויימים? מאמר על נוכחות גופנית
בשנתי הראשונה באקדמיה למחול נזף בי יום אחד ראש החוג ואמר: ?את חייבת ללמוד לכבות את הנוכחות שלך. כמו מנורה? הייתי אז רקדנית בתחילת דרכה שמחפשת את דרכה אל יכולות הגוף, לא הבנתי דבר וחצי דבר בפרפורמטיביות והמושג ?נוכחות? היה זר לי. למעשה ניתן לאמר שה?נוכחות? הבימתית שלי לא היתה מוכרת לי ושלא היו לי כלים לעבוד איתה באופן מושכל.
המשפט הזה, נותר עימי כשאלה מקצועית שנים רבות אח?כ והולך איתי עד היום.
יש אנשים אשר כבר בהכנסם לחדר מלא אנשים העיניים מייד מופנות אליהם.
כיצד זה קורה שלפני שהם אמרו מילה כבר כולם מרגישים בנוכחותם?
ומדוע כשאני צופה במחול המבט שלי נמשך באופן אינטואיטיבי ומתמקד דווקא ברקדנים מסויימים?
האם זה קשור רק ביכולות הטכניות שלהם כרקדנים או במשהו אחר?
לימים, המשכתי את לימודי בביה?ס למחול EDDC אשר בארנהם הולנד ופגשתי שיח שונה על ?נוכחות?. המשכתי וחקרתי את זה הנושא כפרפורמרית ובהמשך ככוריאוגרפית שעובדת עם פרפורמרים אחרים. למדתי ש?נוכחות? היא דבר שניתן לעבוד איתו. זוהי תכונה אנושית ופרפורמטיבית שניתן לעבוד איתה באופן מושכל ומודע, להגדיל, להקטין ולכוונן אותה כרצוננו. למדתי לחשוב על ?נוכחות? כמו שריר שניתן לאמן.
נוכחות קשורה במבט. ביכולת וברצון שלנו להכיל מבט או לחילופין הרבה מבטים.
בחיים זה לא תמיד נכון ומתאים לנו. על הבמה זה הכרחי.
להעלם או להסתתר, לעמוד באור אל מול המבט של הצופה הם חלק מעבודתו של הפרפורמר.
נוכחות קשורה בהכרות אישית עם עצמי ועם החלקים הלא מודעים שבי שמדברים ללא ידיעתי. תהליך של פינוי מקום לשיח וביטוי מודע לאותם חלקים שבי, אותם חלקים ש?צועקים? ללא ידיעתי, מפנה מקום לשקט גופני ולעוד חלקים שבי להראות את עצמם אל מול האור.
נוכחות קשורה במפגש עם ביישנות, בושה, הרצון להסתתר ולא להראות ומולם הרצון שיראו אותנו.
אלו קולות עמוקים, סותרים ומשלימים החבויים בכל אחד מאיתנו בדרגות שונות, לעיתים אף מנהלים אותנו. כפרפומרית שפועלת על במה, אני עובדת עם הכוחות האלו והם מזינים את היצירה שלי באופנים שונים.יש במפגש איתם כח יצירתי גדול ופוטנציאל אנושי אדיר להתפתחות אישית.
לפני מספר שנים חיפשתי מחליף למופע שיצרתי לקראת נסיעה לחו?ל. עשיתי שתי סדנאות אודישן (דרך נעימה יותר עבורי להכיר רקדנים ושחקנים היא לתת משהו מעצמי ולא לבוא אליהם כבוחנת) אך לא מצאתי את הפרפורמר הנכון לעבודה. רק במפגש השלישי מצאתי את הפרפורמר שחיפשתי. החלק המעניין בסיפור הוא שידעתי את זה כבר ברגע שהוא נכנס בדלת. עוד לפני שראיתי משהו מהיכולות שלו האינטואיציה שלי כבר ידעה. ולא טעיתי. למרות שאותו פרפורמר לא הבריק באותו מפגש נעניתי לתחושת הבטן האינטואיטיבית שלי ולקחתי אותו לתפקיד והוא הוכיח את עצמו בענק.
לימים שאלתי את עצמי כיצד ידעתי? מזה הדבר הזה שחשתי ולא יכולתי להסביר במילים?
אם אנסה לענות על זה היום, היה משהו בנוכחות שלו שפשוט ראיתי בו את הדמות שחיפשתי מתוך הבנה עמוקה של התפקיד אליו אני מחפשת פרפורמר, הבנה שמעבר למילים ומעבר ל?תרגילים? שהעברתי בסדנה. ההבנה הזאת פגשה ?נוכחות? של אדם ששידרה לי את הידיעה שלאותו פרפורמר יש את הניסיון והיכולות לפגוש ולמלא את התפקיד הזה, ידיעה שהיא מעבר ליכולות אותן הפגין במפגש.
אנו יכולים לחוש נוכחות גם ללא כל פעולה או מילה.
יש אנשים שנולדים באופן טבעי עם ?נוכחות? וכישרון פרפורמטיבי.
הדבר הזה הוא כביכול מעבר ליכולת טכנית אך עדיין ניתן לשכלל ולפתח אותו גם באמצעים גופניים ויצירתיים שונים הקשורים קשר הדוק לעולם הבמה.
זה נוגע ביציבה, בתנועת הגוף, בשימוש בקול ובמבט, בתרגול של כנות, אותנטיות ושהייה ברגע, וביכולת לעמוד אל מול מבט. שימוש בכלים של חקר הגוף והתנועה ,חיבור לעולם דימויים אישי, כתיבה ואלתור מאפשרים לי לעבוד על הדבר הרחב והמסתורי הזה שנקרא ?נוכחות? תוך חיזוק ופיתוח היכולות והנוכחות הייחודית של כל אדם כפרפורמר.
השפה הבימתית העכשווית מבקשת ביטוי פרפורמטיבי מרובד ומגוון בעוד שהקטגוריות הישנות לפיהן מכשירים פרפורמרים לבמה כשחקנים או כרקדנים מאבדות מהרלוונטיות שלהן כי הן מצומצמות. בסדנאות שאני מעבירה בארץ ובחו?ל אני פוגשת רקדנים שרוצים חיזוק פרפורמטיבי בהקשר של עבודה עם נוכחות וטקסט, ובצידם שחקנים שרוצים לשכלל את יכולות הביטוי הגופניות והתנועתיות שלהם.
בדיוק על הצורך הזה באה הסדנה ?הפרפורמר? אותה בניתי עם בימאית התאטרון ומייסדת ומנחת שיטת ?טראנס תיאטרוני? איילת רון. בסדנה ?הפרפורמר - גוף. נוכחות. דימוי? נחקור מכיוונים שונים אספקטים בעבודת הפרפורמר תוך העמקה בגוף ככלי ביטוי. הסדנה מכוונת לאנשים בעלי אוריינטציה תנועתית ומשחקית שרוצים לרכוש עוד ניסיון פרפורמטיבי ומעוניינים לפתח שפה אישית ולהרחיב את מנעד הביטוי היצירתי שלהם. איילת רון ואנוכי יוצרות לבמה שנים רבות, איילת כבימאית העובדת עם הגוף ועם תהליכים רגשיים ככלים מובילים בעבודתה, ואנוכי ככוריאוגרפית המתעניינת במחקר תנועה וגוף, אך פועלת גם בתחומים נושקים כאילתור, מיצג ותיאטרון פיזי. כל אחת מאיתנו פיתחה מתודות עבודה ומביאה גוף ידע מכיוון קצת שונה סביב אותו עניין - פרפורמטיביות.
מוזמנים לפנות אלינו לפרטים נוספים!