' '
לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

צילום: ריבי נסים - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף
צילום: ריבי נסים - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף


חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?

האם אתם מוכנים להיות סוכני השינוי של עצמכם. ומה עם הגוף שלכם?

יותר מכל דבר אחר שאנו קרובים אליו, הגוף שלנו מספר על שינוי בכל רגע ורגע. בכל שאיפה- אויר מבחוץ נכנס לגוף, ובכל נשיפה- אוויר מבפנים עוזב את הגוף. בכל רגע בחיינו נכנס חמצן לתוך תאי הגוף, ובתוך מספר שניות, הוא משתנה ל CO2, ויוצא מהתא.

שינוי. ובמחשבה כזו, ניתן לשים לב עד כמה שינוי יכול להיות פשוט. אויר נכנס, ואויר יוצא. חמצן הופך לפחמן דו חמצני, בכל רגע בחיינו הדבר הזה שנדמה לנו `מוצק`, הגוף, נמצא בזרימה של שינוי, בתנועה. ואתם?

כל תנועה שאנו עושים היא שינוי. כשקמתי מכסא המחשב שלי, שיניתי את עמדתי ביחס לדברים בחדר העבודה שלי, וביחס לדברים אותם אני עושה, או צריכה לעשות. תנועה, בדרכה המופלאה, משמשת אותנו גם כמטאפורה של שינוי ובו בזמן היא האקטואליזציה שלו. בזמן תנועה משתנים מרכיבים רבים, כגון צורת הגוף, רמת גובה, גודל התנועה, מהירות התנועה וגורמים רבים נוספים. התנועה אינה רק השינוי של מרכיבים אלה, אלא גם תהליך ההשתנות עצמו.

רודולף לאבאן ואירמגארד בארטנייף, מחלוצי תחום ניתוח התנועה, שעבודתם השפיעה על דורות רבים של רקדנים, שחקנים, מטפלי גוף נפש לסוגיהם הרבים, מורים לתנועה לסוגיה, ורבים נוספים ? האמינו כי :

כאשר אנו נעים- אנו משתנים, כי השינוי אינו אקראי, אלא מתרחש בתבניות שניתן ללמוד ולהבין
וכי אנו מכוונים את התנועה אל דברים בעלי הערך עבורנו, ולכן כוונתנו ומטרתנו נגלות בדרך שבה אנו נעים.

מכאן, הגוף ותנועתו יכולים לספר לנו רבות על המוכנות שלנו להשתנות, ובעיקר, על סגנון ההשתנות שלנו. בשיטת לאבאן-בארטנייף אנו מתייחסים לארבעה שלבים עיקריים של שינוי, המאפשרים לשינוי אמיתי לא רק לקרות, אלא גם להיטמע בגופ-נפש. למשל, ארבעת השלבים יכולים להופיע במקרה של כאב בכתף ובצוואר, שנדמה לנו גופני גרידא, אבל אולי אינו רק גופני. ארבעת השלבים הם: שחרור, מתיחה, בניית דפוסים חדשים וחיזוק.

שחרור דרכים ישנות של תנועה שאינן מועילות לי.
מתיחה של עצמנו לכיוון דרכים חדשות
בניית דפוסי תנועה חדשים (re-patterning) מועילים יותר
חיזוק התבניות החדשות באמצעות חיזוק במערך התומך בהן.

אבל כדי לשנות, אני צריכה לדעת "מי אני/מה אני". וזאת ניתן לעשות על ידי התבוננות על הדרכים בהן אני מגיבה לעולם סביבי, ומסתגלת למציאות של חיי. לאבאן זיהה ארבע תמות תנועתיות דואליסטיות, שהבחירה התנועתית בין הקטבים בכל תמה יוצרת מקצבי תנועה וארגון דינמי. מקצבים אלה הם מקצבי השינוי שלנו, הבאים לידי ביטוי דרך ה"תנועה" בין שני הקצוות לאורך הרצף. התבוננות במקצבים אלה מאפשרת לנו לזהות את סגנון ההתמודדות האישי שלנו ואת הקלות או את הקושי שלנו בהתמודדות עם ההשתנות התמידית של החיים. אלה משתקפים דרך תדירות ושכיחות הופעת כל תמה, הפרופורציות והדגשים שמקבל כל צד בה, נרחבות הופעת הדפוס בתחומי החיים השונים ומשמעותו עבור כל אחד. התימות הן:
פנימה-----החוצה
עבודה----מנוחה
יציבות-----תנועתיות
תפקוד----אקספרסיביות

במאמר קצר זה, אני בוחרת לחשוב על השינוי שמציע האביב דרך התימה של פנימה-החוצה. האביב והפריחה קוראים לנו לצאת החוצה, להיפתח אל שפע הפריחה, אל ההשתנות המתפרצת בשלל צבעים וריחות. היום מתארך, שעות האור מתארכות ו`חושפות` אותנו אל העולם. אבל, האם ובאיזה אופן אנו נענים לקריאת הטבע ולחשיפה של האור? לאחר ההתכנסות פנימה לתוך הגוף, לתוך האפלולית, ולתוך הבית בחורף ? האם אנו מוכנים להיפתח? עד כמה, באיזה קצב, מה גבולות הפתיחה הזו? כיצד מגיב האני הפנימי שלי אל היציאה אל מה ש"אינו אני"?

מהו מקצב התנועה שבין הצרכים והאימפולסים הפנימיים שלי, לבין ההצעות והדרישות של העולם שמחוץ לי? והאביב....הינו רק דוגמא.

כאשר אני רוצה ליצור שינוי, אני יכולה, למשל, לבחון את האופן בו אני רגילה להגיב בתימה הזו, של פנימה-החוצה בסיטואציות חיים שונות. במקומות בהם דפוסי התנועה שלי בתימה זו אינם מועילים לי, אני יכולה להתחיל:
לשחרר את ההרגל הנוכחי.
למתוח יכולות שהתקצרו עם השנים.
לבנות דפוסים חדשים.
לחזק את הדרוש חיזוק כדי שהדפוס החדש ייטמע.

וכל זאת- גם בגוף (לשחרר, למתוח, לבנות ולחזק) וגם בנפש. ואם יש כ הרגל קצר דרכים (דפוס...דפוס...)- כדאי לכם לדעת, שאם תנסו לקפוץ על שלב, אתם עשויים להיתקע שוב עם דפוס לא מועיל.
במאמר הבא- על עבודה ומנוחה.

המאמר פורסם גם כאן »

מילכה לאון מילכה לאון ? עוסקת בתנועה ומשמעותה. בעלת מ.א. מה- Laban Centre, עובדת עם רקדנים, שחקנים ותרפיסטים בארץ ובחו"ל. מלמדת קורסים והשתלמויות המשלבים תנועה לאבאן, מחול ומשחק. מלמדת באונ` חיפה, מכללת וינגייט ועוד. מאמנת ומנחה בשיטות אנרגטיות.

כל המאמרים של מילכה לאון - בתנועה:

על ``אי שימוש נלמד``, נחש צפע ותנועת הגופנפש

על ``אי שימוש נלמד``, נח

כשכאב מופיע במהלך תנועה, אנו נוטים להימנע ממנה כדי להגן על האזור הפגוע. כשאי השימוש באותו אזור הופך להרגל קבוע - משתנים לא רק `הגוף` אלא גם את המפות המוחיות.» מאת מילכה לאון

מה לימד אותך הזיכרון התנועתי הראשון שלך?

מה לימד אותך הזיכרון התנ

תנועת הגוף שלנו בשנות חיינו הראשונות היא הבסיס לכל הלמידה המורכבת והמסועפת שנעשה בהמשך חיינו. חלק מהבסיס ליכולתנו ללמוד היא חוויית ההפרדה בינינו לבין סביבתנו.» מאת מילכה לאון

"תקפצו לי!"- הרהורים קופצניים על מהות הקפיצה בחיינו

"תקפצו לי!"- הרה

מהות הקפיצה הינה התנגדות מרוכזת לכוח המשיכה ואיתגורו באמצעות דחיפה מהקרקע ושליחת הגוף הרחק מהקרקע. לקפיצה יש ייעודים בחיינו התפקודיים. אך מה היא עבור נפשנו?» מאת מילכה לאון

להאט את עצמנו לדעת

להאט את עצמנו לדעת

המאמר מתייחס לחשיבות האטת התנועה כחלק מתהליך שינוי דפוסים. ההאטה מאפשרת לנו לשים לב לריבוי הרבדים בבסיס כל דבר אותו אנו עושים ומאפשרת לנו לגלות עולם של בחירה.» מאת מילכה לאון

להאט את עצמנו לדעת

להאט את עצמנו לדעת

» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

ניתוח תנועה לאבאן - הדינמיקה של התנועה

ניתוח תנועה לאבאן - הדינ

ההשפעה החשובה ביותר של רודולף לאבאן על אומנויות הבמה ועל התרפיה בימינו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

כל הפעילויות של מילכה לאון - בתנועה:

``לנוע את עצמי לדעת`` תכנית שנתית בתנועה

תנועה סומטית אינטגרטיבית

תוכנית שנתית של מפגשי תנועה שבועיים בין החודשים אוקטובר 2024 –מאי 2025. המפגשים מתמקדים בחוויה ולמידה דרך תנועה סומטית אינטגרטיבית בשיטת לאבאן/בארטנייף. מיועדים למי שרוצה להעמיק בהבנת תנועה.» עם מילכה לאון

שלישי
``לנוע את עצמי לדעת`` תכנית שנתית בתנועה

תנועה סומטית אינטגרטיבית

עם: מילכה לאון

מתי: שלישי

הגוף האקספרסיבי-תוכנית שנתית בשיטת לאבאן

הגוף האקספרסיבי-לאבאן

תוכנית שנתית ללימודי שיטת לאבאן לאוהבי תנועה, שחקנים, רקדנים, מטפלים ושאר סקרנים. ימי ג` 17:30-20:00 בסמינר הקיבוצים בתל אביב בין אוקטובר 2024 ומאי 2025  25 מפגשים מלאים ועשירים.» עם מילכה לאון

שלישי
הגוף האקספרסיבי-תוכנית שנתית בשיטת לאבאן

הגוף האקספרסיבי-לאבאן

עם: מילכה לאון

מתי: שלישי

שיתוף חברים
עם : מילכה לאון