' '
לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

להאט את עצמנו לדעת

להאט את עצמנו לדעת - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף
להאט את עצמנו לדעת - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף


המאמר מתייחס לחשיבות האטת התנועה כחלק מתהליך שינוי דפוסים. ההאטה מאפשרת לנו לשים לב לריבוי הרבדים בבסיס כל דבר אותו אנו עושים ומאפשרת לנו לגלות עולם של בחירה.

להאט את עצמנו לדעת
Slow down baby, baby slow down?""
מי שמכיר אותי, יודע שאני אישה של הקצב המהיר. אני הולכת מהר, מדברת מהר, חושבת ועושה הקשרים מהר. אני אסוציאטיבית ונוטה לקשר דברים מעולמות שונים, כמו הקשר שאני עושה ברגע זה למחקר שקראתי המקשר בין מהירות ההליכה ומהירות החשיבה.

אל תדאגו, אני לא אצנית, לא מתרגלת ריצה, אבל המקצב הבסיס שלי- מהיר.

כשאני יוצאת ל`הליכה` - אני הולכת מהר, וזה מקשה למצוא פרטנרים לזה, לפחות אצל חלק מבני הבית, כיוון ש חלקם הולכים לאט ממני והאטה לקצב של מישהו אחר דורשת ממני הרבה סבלנות וסובלנות.

לא מזמן טיילנו עם זוג חברים אותם לא פגשנו שנים רבות. החברה ואני (שנולדנו באותו היום והשנה והיא היתה בתור אחרי בבקו"ם, קיבלה מספר אישי אחד אחרי ומאז נקשרנו) -דומות מבחינות רבות. אחד הדברים הדומים מאד בינינו הוא המקצב הפנימי הזה (וחוש ההומור), שאפשרו לנו לצלוח את הטירונות המגוחכת בבה"ד 12 בשלום. בזמן הטיול, מבלי ששמנו לב, כשאנו עסוקות בסגירת פערים ביוגרפיים, השארנו את שני הגברים הרחק מאחור. שתינו היינו זקוקות למקצב ההליכה המהירה כדי להרגיש `חיות`. אני לא שיאנית מהירות, שלא תטעו, ואני יודעת לנוע גם בעצלות רבה; ובכל זאת, כשאני נעה מהר, משהו בצורך של המוזיקה הפנימית שלי? נענה.

א-מה-מה, כמו שאומרים אצלינו, כשרוצים לשנות דפוס תנועה/פעולה כלשהו, או דפוס רגשי, צריך לעשות בדיוק את ההפך מהקצב הרגיל שלי: להאט. ומה אם לא שינויי דפוסים מביאה לנו הקורונה. היא חוזרת ודוחפת זאת לפנינו הנדהמות ודורשת שנשתנה. וכדי להשתנות ? צריך, כאמור, להאט.
ממש להאט.

ההאטה מאפשרת לנו לשים לב לריבוי הרבדים ולדקויות שאינם מגיעים לטווח התודעה בתנועה המהירה.

ההאטה מאפשרת לנו לבחור בכל רגע היכן אנו רוצים לשים את תשומת הלב שלנו, ואז מתארגנת מערכת העצבים בהתאם.

שינוי דפוס הינו שינוי נוירולוגי; שינוי האופן בו אנו חווים את הסביבה דרך מערכת העצבים ומגיבים דרך שליחת אותות חשמליים לחלקי הגוף ולשרירים. המשוב החוזר אל המוח מקבל משמעות דרך תשומת הלב וחוזר חלילה. לדוגמא, בתהליך של התיישבות על הרצפה ניתן לשים לב: לתהליך הירידה, לקיפול הגוף, למשקל הגוף הבא במגע עם הקרקע, או לנשימת הגוף כיוונה ומקצבה, או לתחושת הקרקע/האוויר/הבגד על העור, או ליחסים שבין העצמות המשחררות משקלן אל הקרקע ונעות כלפי פנים , ועוד.

ההאטה, שהיא אחד הבסיסים החשובים לעבודה בתנועה סומאטית, מאפשרת לנו לבחור ? ושוב לבחור מחדש- בכל רגע. לבחור היכן לשים את תשומת הלב, כיצד להגיב לתחושות המגיעות ממערכת החושים, כיצד לבצע את התנועה הבאה ודרך איזו מערכת לחוות אותה: מערכת השלד/השרירים/העצבים/הנשימה/הנוזלים/ העור/ ?ועוד. כל אחת מהמערכות תפיק חוויה שונה, איכות תנועה שונה ותוצאה שונה ברמה הפיזית והרגשית.

עכשיו, כשמרוץ ההוראה הרגיל שלי יצא לחופשה חלקית, או עבר לזום, בו אני נדרשת לרמת מודעות שונה וליכולת לדברר את עצמי באופן ברור ובמרחב מצומצם - אני מתפנה להאט ולגלות כיצד בחרכים שבין רגעי הזמן, מתרחב לו עוד זמן, ועוד.

חווית הזמן מתרחבת ועולם נפתח, מעין טריטוריית זמן שאינה בעולם הזה. אפשר לשים לב למה אני שמה את לבי. במרווחים שבין העצמות, השרירים, העור וכלי הדם ? מתגלים עוד ועוד מרווחים. אפשר לצלול לתוכם ולחפש את המרווחים שבין הסדקים, אותם מקומות שאינם ?מושלמים?. האגן שאינו לגמרי מאוזן, הפציעה בצלעות שהשאירה את צד ימין מקוצר מעט, המשקל שאינו נח שווה על שני צידי הגוף. כמו עליסה הנכנסת אל מאורת הארנב, אני נעלמת לי במימד הזמן ומדי פעם נזכרת שבזכות הסדקים ? נכנס גם האור.
זו אינה הפעם הראשונה, ממש לא. כבר שנים אני מכירה את חווית הצלילה הזו וכמה היא משחררת, אבל ביומיום קל כל כך להישאב שוב אל המקצב הרגיל, המהיר, מקצב ?הבית? של הגוף.

להאט את עצמנו לדעת
נסו גם אתם:
בשכיבה על הרצפה, חקרו את הדקויות של שחרור המשקל. כמה ולמה אתם בוחרים להתמסר עם המשקל? למשטח העליון של הרצפה/פרקט? לספוג שתחתיו? לרצפות הישנות שתחתיו? לחול שתחתיהן? לבטון שמתחתיו? לאוויר שתחת הבטון? לאדמה? ללב האדמה?

כל כך הרבה בחירה יש לנו אם רק ניכנס לחרכים ולאט. מתוך הבחירה החדשה נסו לתרגל העברת משקל וגלגולים על הרצפה ולמצוא זרימה וכיווניות אחרת, מקצב חדש של העברת תנועה בין חלקי הגוף. התרגול הרגיל והמוכר של יכול להיחוות כשיר חדש.

אני עולה מהרצפה אל המרחב. כל עצמותי אומרות שירה ולבבי רן. חודשים של מתח שהורגש בגב התחתון וכאבים של פציעת הגב שמלאו לה כבר שלושים שנה ? מתפוגגים. יש זרימה חדשה והרבה פחות מאמץ, ונוצרים מקצבים חדשים. הם גם מהירים, אבל מהירות אינה בהכרח ה?סיפור? שלהם. משהו חדש נולד.
חופש.

ובקישור אקטואלי משהו, אני תוהה מה נמצא כולנו במרווחים שבין הסדקים של חלקי העם העייף והמשוסע הזה. האם לא הגיע הזמן שגם הוא יוריד את הרגל מהגז?
הי, לאן אנחנו ממהרים כלכך, עכשיו שהגבולות סגורים? אולי כדאי שנאט את תגובותינו ונשים לב למה אנחנו שמים לב אצל עצמנו ואצל האחר. אני מנחשת שרק טוב ייצא לנו מזה.


מילכה לאון עוסקת בתנועה ומשמעותה. בעלת MA מה-Laban Centre והסמכה בניתוח תנועה. עובדת עם רקדנים, שחקנים ותרפיסטים בארץ ובחו``ל. מלמדת קורסים והשתלמויות המשלבים תנועה לאבאן, מחול ומשחק. מלמדת באונ`חיפה, מכללת וינגייט ועוד.מאמנת ומנחה בשיטות אנרגטיות.

כל המאמרים של מילכה לאון - בתנועה:

על ``אי שימוש נלמד``, נחש צפע ותנועת הגופנפש

על ``אי שימוש נלמד``, נח

כשכאב מופיע במהלך תנועה, אנו נוטים להימנע ממנה כדי להגן על האזור הפגוע. כשאי השימוש באותו אזור הופך להרגל קבוע - משתנים לא רק `הגוף` אלא גם את המפות המוחיות.» מאת מילכה לאון

מה לימד אותך הזיכרון התנועתי הראשון שלך?

מה לימד אותך הזיכרון התנ

תנועת הגוף שלנו בשנות חיינו הראשונות היא הבסיס לכל הלמידה המורכבת והמסועפת שנעשה בהמשך חיינו. חלק מהבסיס ליכולתנו ללמוד היא חוויית ההפרדה בינינו לבין סביבתנו.» מאת מילכה לאון

"תקפצו לי!"- הרהורים קופצניים על מהות הקפיצה בחיינו

"תקפצו לי!"- הרה

מהות הקפיצה הינה התנגדות מרוכזת לכוח המשיכה ואיתגורו באמצעות דחיפה מהקרקע ושליחת הגוף הרחק מהקרקע. לקפיצה יש ייעודים בחיינו התפקודיים. אך מה היא עבור נפשנו?» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

ניתוח תנועה לאבאן - הדינמיקה של התנועה

ניתוח תנועה לאבאן - הדינ

ההשפעה החשובה ביותר של רודולף לאבאן על אומנויות הבמה ועל התרפיה בימינו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

כל הפעילויות של מילכה לאון - בתנועה:

``לנוע את עצמי לדעת`` תכנית שנתית בתנועה

תנועה סומטית אינטגרטיבית

תוכנית שנתית של מפגשי תנועה שבועיים בין החודשים אוקטובר 2024 –מאי 2025. המפגשים מתמקדים בחוויה ולמידה דרך תנועה סומטית אינטגרטיבית בשיטת לאבאן/בארטנייף. מיועדים למי שרוצה להעמיק בהבנת תנועה.» עם מילכה לאון

שלישי
``לנוע את עצמי לדעת`` תכנית שנתית בתנועה

תנועה סומטית אינטגרטיבית

עם: מילכה לאון

מתי: שלישי

הגוף האקספרסיבי-תוכנית שנתית בשיטת לאבאן

הגוף האקספרסיבי-לאבאן

תוכנית שנתית ללימודי שיטת לאבאן לאוהבי תנועה, שחקנים, רקדנים, מטפלים ושאר סקרנים. ימי ג` 17:30-20:00 בסמינר הקיבוצים בתל אביב בין אוקטובר 2024 ומאי 2025  25 מפגשים מלאים ועשירים.» עם מילכה לאון

שלישי
הגוף האקספרסיבי-תוכנית שנתית בשיטת לאבאן

הגוף האקספרסיבי-לאבאן

עם: מילכה לאון

מתי: שלישי

שיתוף חברים
עם : מילכה לאון